Fietsen en bromfietsen
Aandacht op de fiets: veilig fietsen begint bij jezelf!
Aandacht op de fiets: veilig fietsen begint bij jezelf!
Veilig fietsen begint bij jezelf! Tracht daarom steeds defensief te rijden. We geven je alvast een aantal tips mee:
- Oogcontact met chauffeurs maken is belangrijk.
- Anticipeer op andere weggebruikers, die misschien afgeleid zijn of je niet hebben gezien.
- Maak gebruik van het fietspad als dat er is.
- Kijk uit voor voetgangers waar het fiets- en voetpad samenloopt: gebruik je fietsbel of verwittig ze dat je eraan komt. Met een simpele 'hallo, ik ben er' kan je een botsing vermijden.
- Laat je niet afleiden. Ook op de fiets is het erg belangrijk om je aandacht op de weg te houden. Ga tijdens het fietsen niet bezig zijn met je smartphone, draagbare muziekspeler of fietscomputer, maar hou je aandacht onverdeeld op wat er allemaal op de weg gebeurd. Wist je trouwens dat je een boete kan krijgen voor bellen tijden het fietsen?
- De verkeersregels gelden eveneens voor de fietsers: het is niet omdat je een zwakke weggebruiker bent, dat je overal voorrang hebt.
Bescherming op de fiets
Bescherming op de fiets
- Goede en veilige fiets
- Geef je fiets regelmatig een goede check-up! Zorg dat je fiets in orde is. Voor elke rit overigens. Is er voldoende druk op de banden? Werken alle lichten nog? Werken de remmen nog?...
- Fietshelm
- Een ongeluk komt nooit alleen. Of het nu een andere weggebruiker is die onvoorzichtig is, het fietspad dat er in erbarmelijke staat bij ligt of gewoon door je eigen onoplettendheid: een ongeval is altijd een ongeluk. Je hoofd is het meest kwetsbare deel van je lichaam. Een helm zal bij een val de schok die je ondergaat, breken en dus je hoofd beter beschermen. Dit kan in vele gevallen het verschil betekenen tussen een zwaar hoofdletsel of niet. Nee, een helm is in België niet verplicht, behalve voor de bestuurder van een speed pedelec. Maar zelfs zonder verplichting is het voor ons duidelijk: bescherm je hoofd en draag een helm!
Met de rolstoel in het verkeer
Met de rolstoel in het verkeer
Mobiliteit is een basisrecht voor iedereen en is essentieel voor de sociale contacten en de persoonlijke ontwikkeling van elk individu. Elke weggebruiker, ongeacht zijn leeftijd, lichamelijke vaardigheid of het gebruikte vervoermiddel, moet zich veilig kunnen verplaatsen. De rolstoel is één van de hulpmiddelen om de persoonlijke mobiliteit te garanderen. Op 15 maart 2007 werd de reglementering hieromtrent aangepast*. Sindsdien worden rolstoelen doorgaans ondergebracht bij een nieuwe categorie van voertuigen: de voortbewegingstoestellen.
Naleven van de verkeersregels
Naleven van de verkeersregels
De verkeersregels gelden natuurlijk ook voor fietsers: het is niet omdat je een zwakke weggebruiker bent, dat je overal voorrang hebt. Er zijn bovendien heel wat verkeersborden die betrekking hebben op fietsers.
Denk je dat je de regels kent? VAB ontwierp deze nuttige en toegankelijke test. Leuk om te doen en je kan er misschien nog wat van opsteken!Doe de test!
Een selectie van belangrijke tips geven we hieronder nog even mee:
Wat is je plaats op de weg? Op het fietspad natuurlijk! Maar wat als er geen fietspad is:
- dan moeten fietsers rechts (in hun rijrichting) op de rijbaan rijden, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan
- worden er soms aan beide kanten fietssuggestiestroken aangebracht. Ze hebben een andere kleur dan de rijbaan en maken in tegenstelling tot een fietspad ook deel uit van de rijbaan. Dat impliceert dat andere bestuurders er ook mogen (en zelfs moeten) over rijden.
Wel een fietspad? Dan ben je verplicht om dit te gebruiken.
- Een fietspad kan één of twee rijrichtingen hebben. Als het maar één rijrichting heeft, mag je het niet tegen de rijrichting gebruiken. Het is dan bedoeld voor de fietsers voor wie het rechts in de rijrichting ligt.
- Een fietspad kan aangeduid zijn door:
- een verkeersbord. Dat duidt meteen ook de rijrichting aan, meestal rechts. Alleen als het verkeersbord ook aan de andere kant staat, gaat het om een tweerichtingsfietspad dat ook links in de rijrichting gebruikt moet worden. Soms staat er ook een bord dat aanduidt dat fietsers aan de ene kant moeten rijden en voetgangers aan de andere moeten stappen. Zowel op het bord als op de straat zie je een scheidingslijn (kan ook door een andere kleur of ander materiaal op straat) om aan te geven wie waar hoort. Niet te verwarren met dat andere bord dat aangeeft dat een deel van de weg voorbehouden is voor fietsers en voetgangers. Daar delen ze de ruimte. De fietsers mogen de voetgangers niet in gevaar brengen.
- wegmarkeringen. Twee evenwijdige witte onderbroken strepen op het wegdek. In principe staat hier geen verkeersbord bij. Als het fietspad met onderbroken strepen is aangeduid, moet je het ook verplicht gebruiken, rechts in je rijrichting. Fietspaden die zo aangeduid zijn, zijn nooit tweerichtingsfietspaden.
- Voor een speed pedelec is het een beetje anders. De speed pedelec kan snelheden tot 45 km/u halen en een helm en rijbewijs (categorie AM) zijn verplicht! Dit soort fiets is dan ook gelijkgesteld met de bromfiets klasse B en heeft dezelfde plaats op de rijbaan en volgt dezelfde wegcode als de bromfiets klasse B. Dit betekent dat je met een speed pedelec geen toegang hebt tot voetgangerszones en speelstraten (tenzij je er woont).
Voorrang of geen voorrang?
- Op een kruispunt:
- de wegcode bepaalt dat elke bestuurder (fietser of andere) dubbel voorzichtig moet zijn om ongevallen te voorkomen bij een kruispunt;
- je mag andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Ook al heb je voorrang, dat geeft je nog niet het recht om onbezonnen en zonder snelheid te minderen een kruispunt te benaderen.
- Fietspad dat over een kruispunt loopt (zonder verkeerslichten of voorrangsborden):
- op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) op het fietspad, ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
- Fietspad stopt:
- als een fietspad plots eindigt en overgaat naar de rijbaan, moeten achteropkomende bestuurders voorrang verlenen aan wie het fietspad verlaat en op de rijbaan komt.
- Oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers (zonder verkeerslichten) (herkenbaar aan twee parallelle onderbroken strepen, gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen)
- Als autobestuurder, motorrijder, vrachtwagenbestuurder,...
- mag je een oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers maar met matige snelheid naderen;
- moet je fietsers en bromfietsers die al aan het oversteken zijn op de oversteekplaats, veilig laten oversteken zonder dat ze moeten versnellen. Indien nodig moet je stoppen;
- mag je geen andere voertuigen inhalen die een oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers naderen of ervoor stoppen;
- mag je geen oversteekplaats voor fietsers oprijden als de kans bestaat dat je erop moet stoppen (bv. door belemmerd verkeer of file).
- Als fietser... mag je je alleen maar voorzichtig op een oversteekplaats begeven, en moet je rekening houden met de naderende voertuigen. Andere bestuurders zijn niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je op een fietsoversteekplaats wil oversteken, hou daar rekening mee!
- Als autobestuurder, motorrijder, vrachtwagenbestuurder,...
- Een zebrapad (zonder verkeerslichten) mag je als fietser:
- gebruiken om over te steken, maar in tegenstelling tot voetgangers heb je er geen specifieke rechten. Andere bestuurders zijn dus niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je al fietsend op het zebrapad wil oversteken, hou daar rekening mee!
- terwijl je je fiets aan de hand hebt oversteken. Je bent dan ook een voetganger en naderende bestuurders moeten jou voorrang verlenen bij het oversteken of als je op het punt staat om over te steken.
- Oversteekplaatsen die op een andere manier zijn aangeduid (enkele witte stippellijn, symbool van een fiets op het wegdek, gekleurde rode of bruine strook,…) hebben op zich geen wettelijke waarde en zeggen dus niets over de geldende voorrangsregeling. Ze zijn enkel bedoeld om de fietser over het kruispunt te geleiden en de andere bestuurders attent te maken op de mogelijke aanwezigheid van fietsers. Als fietser hou je je aan de voorrangsregeling die ter plaatse is aangeduid met verkeersborden (vaak ondersteund door markeringen op de weg, bijvoorbeeld haaientanden of een stopstreep).
Veilig op weg met elektrische fietsen!
Veilig op weg met elektrische fietsen!
Er zijn drie soorten elektrische fietsen met elk hun eigen verplichtingen. We sommen ze even op:
- Fietsen met een elektrische hulpmotor (≤ 250 W en ≤ 25 km/u)enkel trapondersteuning
- motor geeft enkel aandrijfkracht als je zelf actief trapt
- geen certificaat van overeenstemming (COC) nodig
- Gemotoriseerde fietsen (≤ 1000 W en ≤ 25 km/u)
- hebben altijd trapondersteuning
- kunnen ook uitgerust zijn met motor die aandrijfkracht geeft zonder dat je zelf actief trapt
- indien zo'n motor, is ook verzekering verplicht
- minimumleeftijd 16 jaar
- certificaat van overeenstemming verplicht (waarborgt overeenstemming met Europese technische voorschriften)
- document moet je bewaren, maar niet op zak hebben
- Speed pedelecs (≤ 4000 W en ≤ 45 km/u)
- snelle elektrische fietsen
- trapondersteuning boven de 25 km/u
- kan snelheden halen tot 45 km/u als je actief meetrapt
- vallen niet onder de categorie 'fietsen', maar 'bromfietsen
- minimumleeftijd 16 jaar
- bestuurders moeten regels voor bromfietsen volgen
- bestuurders moeten helm dragen en rijbewijs (bromfiets: AM of auto: B) hebben
- moeten worden ingeschreven bij DIV
- moeten speciale nummerplaat hebben
- indien motor autonoom kan werken, is ook verzekering verplicht
- certificaat van overeenstemming verplicht (waarborgt overeenstemming met Europese technische voorschriften)
Speed pedelecs worden beschouwd als bromfietsen en moeten de regels voor bromfietsen volgen. Onthou ook dat je niet alleen bent op de weg en dat je niet altijd en overal 45 km/u moet (of mag) rijden. Hou dus verkeersborden en verkeersregels in het oog. Zo geldt bijvoorbeeld de maximumsnelheid van 30 km/u opgelegd door een verkeersbord of in een fietsstraat ook voor speed pedelec-bestuurders. Wil je graag meer informatie?:
Zichtbaarheid: laat je zien op je fiets!
Zichtbaarheid: laat je zien op je fiets!
Hoe beter andere weggebruikers je kunnen zien, hoe sneller ze je zullen opmerken en dat komt je eigen veiligheid alleen maar ten goede!
Er bestaat in ons land bovendien regelgeving rond verplichte fietsverlichting. We zetten het even op een rijtje:
• verlichting is verplicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en/of als het zicht beperkt is tot 200m;
• je moet een wit of geel licht vooraan hebben en een rood licht achteraan. Dat moet vanop 100m zichtbaar zijn voor andere weggebruikers;
• verlichting moet vast op je fiets zitten of op je kledij (maar in ieder geval goed zichtbaar)
• je moet vooraan een witte reflector hebben en een rode achteraan. In elke pedaal moeten twee gele/oranje reflectoren. Ook je twee banden moeten voorzien zijn van een witte reflecterende strook op de omtrek, aan beide kanten van de band of twee zijdelings oranje reflectoren per wiel.
• Voor meer informatie en enkele uitzonderingen waar afwijkende regels voor gelden (zoals driewielers of fietskarren), kan je terecht op deze link.
Een fluohesje is in België niet verplicht voor de fietser. Wie als fietser donkere kledij draagt, wordt bij valavond of 's nachts pas op een afstand van 20 meter door autobestuurders opgemerkt. Dat is de afstand die een automobilist, die aan 40km/u rijdt, nodig heeft om tot stilstand te komen (reactietijd van 12 meter plus remafstand van 8 meter). Voor alle auto's die sneller gaan dan 40km/u zijn deze fietsers zo goed als onzichtbaar (tot het te laat is). De beste zichtbaarheid werd bereikt door fietsers met alle verplichte verlichting op hun fiets, reflectieve kledij en reflecterende knie- en enkelbandjes (bijzonder effectief door de draaiende beweging). Zij worden al opgemerkt vanaf een afstand van 120 meter (studie van de Queensland University of Technology). En ook overdag maakt de fietser in fluo duidelijk het verschil tussen wel of niet gezien worden. We kunnen het alleen maar aanraden!
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 02 759 78 72.
Of zoek opnieuw